MyCareer

MyCareer prosjektet har som mål å øke kompetanse til frivillige og fagfolk i bruk av utvalgte metoder og verktøy for karriereveiledning, som både er effektive når det gjelder å støtte innvandreres bevissthet om egne ferdigheter og som er enkle å implementere. Dette vil bidra til å redusere risikoen for at innvandrere blir arbeidsledige eller får…

Les mer

NextGen

NextGen prosjektet har som mål å fremme inkludering, innovasjon og aktivt medborgerskap blant unge med færre muligheter, inkludert migranter, unge med geografiske hindringer og unge med nedsatt funksjonsevne. Prosjekter fokusere på å skape tilgjengelig møteplasser for unge lokalt og digitalt hvor ungdom kan lære om aktivt medborgerskap, samarbeide og gi uttrykk for sine ideer og…

Les mer

Vote4u

Vote for you – økt demokratisering og valgdeltakelse blant europeiske innvandrergrupper Vote4U-prosjektet har som mål å forbedre kompetansen til ansatte i voksenopplæringen (lærere, instruktører, trenere, veiledere, rådgivere) for å bedre motivere og forberede innvandrerelever/klienter til demokratisk bevissthet, aktiv deltakelse i valg og samfunnet generelt. Samtidig ønsker vi å engasjere innvandrerne selv til å bli «ambassadører»…

Les mer

Hidden Diamonds

I Norge, Kroatia og Tyskland er personer med migrasjonsbakgrunn ikke sosialt synlige i samme grad som personer uten migrasjonsbakgrunn. Når det gjelder kvinner, er resultatet enda verre, selv om de representerer et stort potensial for samfunnet, fordi de med sin spesielle kunnskap og sine språklige og kulturelle ferdigheter har spesielle kvalifikasjoner som politikk, næringsliv og…

Les mer

CONTROVERSE

Controverse – innovativ formidling av ferdigheter i debatt og «rettferdig argumentasjon» i voksenopplæringen Fagpersoner i voksenopplæringen, enten det gjelder generell eller profesjonell etter- og videreutdanning, kommer stadig oftere opp i situasjoner der polariserende standpunkter om politiske, sosiale eller personlige hendelser utløser massive forstyrrelser og påvirker gruppedynamikken negativt i en slik grad at det ikke er…

Les mer

Psykisk velvære for unge arbeidsledige som er berørt av koronaviruspandemien

Hva handler det om? «Well youth» fokuserer på sosial inkludering og velferd, og har som mål å integrere brukerne i samfunnet, den digitale tidsalderen og arbeidsmarkedet. Ved hjelp av pedagogisk innovasjon og digitale verktøy styrker prosjektet brukernes motivasjon og kunnskap, og bidrar til bedre psykisk helse, stressreduksjon og utvikling av digitale ferdigheter. Prosjektet tar særlig…

Les mer

Action for Future – Hvordan få unge voksne til å engasjere seg aktivt i europeiske lokalsamfunn og lokalsamfunn

«Action for Future» – prosjektet kombinerer innsatsen til fem partnere som representerer ulike regioner i Europa – Tyskland og Østerrike, Bulgaria, Norge og Italia. Utgangspunktet for vår felles innsats er å støtte voksenopplærere i å gi opplæring til vanskeligstilte unge voksne ved hjelp av en metodikk basert på designtenkning og rettet mot samfunnsengasjement og deltakelse.…

Les mer

Inspiration Elevator

Partnerskapet «Inspiration Elevator» består av organisasjoner fra Norge, Østerrike, Bulgaria og Kroatia. Utgangspunktet for vår felles innsats er å støtte ungdomsarbeidere i å introdusere, organisere og implementere designtenkningsprosesser i deres daglige arbeid med ungdom i risikosonen, noe som vil styrke ungdoms ansettbarhet og sysselsettingsmuligheter. I mange tilfeller har sysselsettingstiltak rettet mot ungdom i risikosonen en…

Les mer

MiMi – Migranters mikrointegrasjon i arbeids- og samfunnsliv

En integreringsprosess kan være en personlig belastning for en nyankommen eller et minoritetsmedlem. Samtidig kan svakt integrerte innvandrere utgjøre en betydelig sosial og økonomisk byrde for et samfunn. I Norge, Østerrike og Hellas, som er partnerlandene i dette prosjektet, er det mange organisasjoner og offentlige etater som arbeider med ulike aspekter av integreringsprosessen. De mangler…

Les mer

Enterprised – Lavt kvalifiserte voksne elever klare for arbeid

Prosjektet vårt legger vekt på å utvide og utvikle kompetansen til lærere og annet personell i effektiv undervisning av lavt kvalifiserte voksne. Ved å utstyre voksenlærere med et adekvat metodisk rammeverk og ressurser for effektiv undervisning (dvs. lese- og skriveferdigheter, tallforståelse, språkkompetanse, digitale ferdigheter, entreprenørskap osv.) i tråd med dagens realiteter på arbeidsplassen, tar «Enterprised»…

Les mer